انواع رادیوگرافی

 

رادیوگرافی داخل دهانی (دو بعدی)

رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال (periapical)
در تصویربرداری پری اپیکال، تمام قسمت‌های یک دندان از فک فوقانی یا فک تحتانی از ریشه تا تاج همراه با مقداری از استخوان اطراف دندان و ریشه به تصویر کشیده می‌شود. گاهی برای بررسی ریشه های باقیمانده در یک ناحیه هم از این رادیوگرافی استفاده میشود.
 
رادیوگرافی دندان بایت وینگ(bite wing)
در این تکنیک تاج‌های دندان و قسمتی از استخوان به‌خوبی تصویر میشود. این نوع تصویربرداری برای بررسی پوسیدگیهای دندان‌ها (بین دندانی) بسیار مناسب است.

 
رادیوگرافی دندان اکلوزال(occlusal)
 ناهنجاری‌های آناتومیکی کف یا سقف دهان به خوبی مشاهده میشود. معمولا جهت بررسی دندان نهفته یا سنگ غدد بزاقی کاربرد دارد.

 

رادیوگرافی  خارج دهانی

رادیوگرافی  پانورامیک یا opg
در این نوع تصویربرداری، دستگاه به دور سر بیمار چرخیده و از تمام دندان‎های فک بالا و پایین و قسمتی از سینوسها و مفصل فکی تصویرتهیه می‌کند. دندانپزشکان از این تکنیک برای بررسی کلی فک و دندانها استفاده میکند . معمولا برای تشخیص صحیح تر این تصویربرداری با رادیوگرافی بایت وینگ همراه خواهد بود.

رادیوگرافی سفالومتری
در تکنیک سفالومتری به طور کامل از یک طرف سر بیمار تصویربرداری می‌شود. با تصاویر سفالومتری ارتباط دندان‌ها با فک ،ارتباط فکها یا یکدیگر و جمجمه دیده می‌شود. این نما کاربرد زیادی در اورتودنسی دارد.

 سی تی اسکن دندانی یا Cone Beam computed tomography CBCT
CBCT نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که تصاویری سه بعدی از ساختار دندان‎ها،استخوان‌ها ایجاد می‌نماید.امروزه این تصویربرداری جهت بدست آوردن ابعاد استخوان برای قرار دادن ایمپلنت‌ها در جای مناسب ، ارزیابی کیست‌ها و تومورها ،مشکلات مفصل ، برسی شکستگیهای ریشه ، بررسی سینوسها  و همچنین جراحی زیبایی صورت کمک می‌کند.